Een geweldige rondreis door india, in 1 week - Reisverslag uit Madurai, India van miranda vermeulen - WaarBenJij.nu Een geweldige rondreis door india, in 1 week - Reisverslag uit Madurai, India van miranda vermeulen - WaarBenJij.nu

Een geweldige rondreis door india, in 1 week

Blijf op de hoogte en volg miranda

28 Maart 2014 | India, Madurai

Hallo allemaal,

Hier is alweer mijn laatste verslag vanuit India. Mijn volgende zal komen als ik weer terug ben in Nederland.
Vanavond vlieg ik terug naar Nederland.
De tijd is gevlogen. Het voelt of ik hier pas 2 weken ben en niet al voor 2 maanden.
Vorige week heb ik een kleine rondreis gemaakt door India.
Ik ben samen met Laura ( een vrijwilligster uit Zwitserland) op reis gegaan.
We begonnen in Mumbai om daar het Holi festival mee te maken.
We hebben een hele boel gezien van het leven in India. De stad is erg verschillend van de stad Madurai waar ik verblijf.
Hier is het verschil tussen arm en rijk veel beter te zien.
Aan de ene kant van de straat staat een chic en duur hotel en aan de andere kant heb je bouwvallige huizen.
De eerste dag hebben we een city trip gemaakt met een gids. Dit was geweldig. We zijn op plaatsen geweest waar we anders nooit gekomen waren en dan zouden we nooit de mensen hebben ontmoet met wie we Holi mochten vieren.
We hebben een grote wasserette bezocht. Allemaal mannen die met de hand de was doen, geweldig om te zien, maar het is erg hard werken.
Ook hebben we een markt bezocht waar het kleurenpoeder verkochten voor Holi.
S' avond zouden ze in de straten een kampvuur maken om het Holi festival te openen.
We vroegen onze gids hoe laat dat zou gaan gebeuren en hij vertelde ons rond 10 uur.
Dus wij gingen om 10 uur de straat op terug naar de wijk die we in de middag hadden bezocht. Daar was een groot feest gaande. Iedereen was aan het dansen en genoten enorm. Hier vroegen we opnieuw hoe laat gaan jullie een vuur maken, rond 12 uur was het antwoord.
Moe van onze vlucht en drukke dag besloten we om toch te blijven tot 12 uur om het vuur te zien.
Toen het 12 uur was vroegen we, gaat het al bijna gebeuren.
Nee jullie kunnen beter gaan, het wordt rond 2 uur dat het pas goed brand dus dat wordt te laat. Dus zonder een vuur te hebben gezien, maar een geweldig avond te hebben gehad met de lokale bevolking gingen we terug naar het hotel.

En maandag was het dan de dag van het Holi festival.
We hadden afgesproken met de zelfde mensen als de avond ervoor.
We zijn er lopend naar toe gegaan, was ongeveer 20 minuten.
En iedereen die kleuren bij zich had wou ons aanraken en kleuren.
Vooral de kinderen. Dus kwamen we gekleurd en wel aan op ons volgende feest. Het was wederom geweldig.
Een en al gezelligheid en vrolijkheid.

S' avond vlogen we naar Deli.
Hier hadden we helaas maar 1 dag. Dit was veel te weinig om genoeg te zien van Deli, dus hebben we de belangrijke gebouwen alleen aan de buitenkant kunnen bekijken.
Wel zijn we met een fiets riksja door oud Deli gereden. Dit was geweldig. Het was goed georganiseerd. Elke staat verkoopt zijn eigen product, dus je hebt een hele straat met schoen, of zonnebrillen, kruiden en kleding.
Ook lopen de apen gewoon rond op staat.

De volgende dag zijn we om 6 uur vertrokken met de auto naar Agra. Dit was een tocht van 5 uur rijden. Maar dat was het zeker waard. We hebben 3 schitterende gebouwen bezocht waaronder de Taj Mahal ( 1 van de 7 wereldwonderen.) Echt prachtig.
Ook hebben we een winkel bezocht waar de mensen werken die de stenen voor de Taj Mahal maken voor de decoratie. Elke vrijdag restaureren ze de Taj Mahal, omdat toeristen stukjes steen uit het gebouw peuteren om mee te nemen.
S' avond moesten we weer terug naar Deli omdat daar onze vlucht was terug naar Madurai.
Hier hadden we 1 dag rust en de volgende dag gingen we met de trein naar Allypi. Een prachtig gebied in India, ook wel de backwaters genoemd.
Hier hebben we een houseboot gehuurd en hebben we 24 uur op het water doorgebracht. Genieten van de natuur en het leven van de mensen op de verschillende kleine eilandjes.
De volgende dag moesten we 5 uur wachten op onze bus en in het dorpje Allypi was niet veel te beleven, dus besloten we de bus te nemen naar Kochi. 1,5 uur heen, een half uur ronddwalen in Kochi en weer de bus terug nemen om de trein naar huis te halen.
Het klinkt absurd, maar het was zeker de moeite waard. Het was interessant om te zien hoe ze daar grote visnetten gebruiken om te vissen en ze hadden geweldige winkelstraten. (erg jammer dat we daar geen tijd voor hadden)

Onze treinreis terug was een grote ervaring over hoe het reizen in India kan zijn.
We zouden 2x een slaap trein nemen. Op de heenweg is dit goed gegaan en hadden we alle drie een bed.
De terugreis was minder comfortabel. In de eerste trein gingen we opzoek naar onze plekken die we hadden gereserveerd. Daar aangekomen ligt er een vrouw op onze bank en zat er een andere vrouw naast. Wij laten onze ticket zien en zeggen dit is onze plek, maar ze begrepen ons niet of wouden ons niet begrijpen, dus wij opzoek naar een conducteur. Niet te vinden natuurlijk. Gelukkig was er een ander vrouw dit beter Engels sprak en zij probeerde ons te helpen. Toen kwam we er achter dat de vrouw die op onze bank lag te slapen hoog zwanger was. En we moesten reizen voor 3 uur. Dit was te lang om te blijven staan. Na een hoop gedoe en geschuif konden we alle 3 een plek vinden om te zitten en kon de vrouw blijven liggen, omdat zittend reizen niet echt comfortabel was.
Toen we de tweede trein in gingen en op onze tickets keken, zagen we dat we 2 stoelen en 1 bed hadden. ( dachten we) dus wij vragen aan de conducteur hoe zit dit. We hebben deze tickets 2 weken terug geregeld en er werd tegen ons gezegd dat het een slaapplekken waren.
Bleek het dat we op de wachtlijst stonden. De slaapplekken waren vol en konden die alleen krijgen als er mensen niet kwamen opdagen.
Dus 2 van ons begonnen de reis zittend en ik begon in mijn bed. Maar na 2 uur kwam er een vrouw op mijn voeteneind zitten. Ze zei dit is mijn plek. Ik zei nee hoor dit is mijn plek, toen liet ze mij haar ticket zien en bleek dat we mijn bed moesten delen omdat we er 2 stoelen van konden maken.
Helaas, het was een treinreis van 8 uur. Dus ik zat niet echt op een zit plek te wachten midden in de nacht. Gelukkig kwam de conducteur een uur laten en zei tegen de vrouw dat hij een ander bed voor haar had, ook had hij een 3de bed voor ons. Gelukkig konden we allemaal onze reis slapend door brengen.

Het was een hele ervaring de reis. Ik heb er enorm van genoten.

• 28 Maart 2014 - 12:30

Mama:

We zien naar je uit!Je bedje is weer gespreid.
    Hele goede reis gewenst.
    liefs mam.

• 28 Maart 2014 - 13:38

Jantine:

Geweldig om te lezen.
    Mooi verhaal. We kijken erg naar je uit.
    Tot zondag misschien?
    Xxx

• 28 Maart 2014 - 21:22

Karin Vermeulen:

Hoi Miranda,
    Jij zal veel te vertellen hebben thuis.
    Je lijkt wel een wereldreizigster!!
    Morgen weer lekker in je eigen bedje.
    Goede reis en tot gauw

Liefs ome Arie en tante Karin

• 28 Maart 2014 - 21:24

Hendriëtte:

Lieve miranda,

T zit er al weer op, nog een goede reis en we spreken elkaar gauw!

• 31 Maart 2014 - 09:15

Lieke (Projects Abroad Nederland):

Dat zijn zeker mooie ervaringen! Nu baal ik zeker dat ik alleen in Madurai ben geweest, maar het was ieder geval erg leuk om er te zijn en natuurlijk leuk om jou even te zien :-).

Hopelijk ben je inmiddels weer veilig thuis gekomen en herenigd met je familie.